logo

ETALON/ MADE IN HUNGARY

2020. 3. szám

 

Az elmúlt évek étkezési trendjei újra visszahozták az igényt a tudatos, tiszta táplálkozás iránt. Egyre nagyobb figyelem hárul az organikus, a szezonális és lokálisan beszerezhető alapanyagokra. A termelői,- és ökopiacok elképesztően népszerűek, ám a látogatásuk sokszor nehezen egyeztethető össze a modern életvitellel. A termelői törekvések és a fogyasztói igények azonban most egy új elképzelés alapján született online platformon találkozhatnak, amelyek megkönnyítik mindkét fél lehetőségeit. Szerintünk igazi etalon az e-spejz filozófiája! Ezért megkerestük Tomanóczy Pétert, a különleges online piactér megálmodóját, és Farkas Richárd séfet, az e-spejz szakmai szereplőjét, hogy meséljenek erről a páratlan törekvésről!

 

esp1

 

Ha jól tudom te magad is kistermelő vagy PÉTER. Ismered a családi üzemek erősségeit és dilemmát. Így jött az ötlet hogy az online térben kezdj értékesítésbe?
T. P: Immáron 3 éve foglalkozik a családunk mangalica húsfeldolgozással. Kistermelői farmunkon 60 állatot nevelgetünk. A téli időszakban főként füstölt árukat, nyáron kolbászokat szállítunk be éttermeknek. Az állattartásról máshogy gondolkozunk, mint a nagyüzemi húsfeldolgozók. Ez a szeretetteljes gondoskodás a végtermék minőségén is megmutatkozik. A kistermelői szférában sokan vagyunk, akik hasonló értékrend szerint és hasonló elhivatottsággal tesszük a dolgunkat, ráadásul hasonló problémákkal is küszködünk. Ilyen tipikusan a lakossággal való kommunikáció és annak kiszolgálása. Az elmúlt évekbe arra jöttünk rá, hogy a klasszikus értelmébe vett piacozás nem jó út erre. A kistermelők a legtöbb esetben már nem tudják kigazdálkodni az emberkapacitást arra, hogy megfelelően értékesítsék, vagy menedzseljék a termékeiket, miközben egyre nagyobb az igény feléjük. Így amikor elkezdtünk magunknak webáruházat tervezni, egyre inkább arra jöttünk rá, hogy itt a környéken mennyi sok jó dolog történik, mennyi sok kistermelő van, akik mind-mind fantasztikus dolgokat csinálnak, de ahhoz már nem rendelkeznek kellő tőkével, hogy az online térben megfelelően érvényesüljenek a termékeikkel.

 

esp2

Farkas Richárd és Tomanóczy Péter

 

Ezért inkább egy kollektív online placcot hozTatok létre, melyben egy csokorba tudjátok gyűjteni a régió kistermelőt…
T. P: Így van. Gyakorlatilag álmodtunk egy merészet, Bálint barátommal, amelyből egy olyan konstrukció született, ahol egy helyen lehetnek jelen a Nyugat-dunántúli régió termelőinek alapanyagai. Szerettük volna összefogni, és szélesebb körbe propagálni őket. Abból indult ez az egész, hogy mi magunk is a rövid ellátású élelmiszerek hívei vagyunk. A tudatos vásárlónak nehézséget okoz több helyről beszerezni az alapanyagokat. Erre reagál az espejz.hu, ami lényegében egy virtuális piactér, ahol több termelő egy helyen érhető el. A fellelhető áruk pedig ellenőrzöttek, folyamatosan nyomon követjük, aktualizáljuk és futáraink által házhoz szállítjuk őket.

Mit gondolsz, miért lenne fontos, hogy mindenkiben tudatosuljon a „rövid ellátású élelmiszer” felhasználás?
T. P: Az a baj, hogy megszoktuk, hogy mindig mindent megvehetünk. Februárban nem lenne szabad epret ennünk, mert annak semmi ésszerűsége nincs sem a Földre, sem pedig az egészségünkre nézve. A helyi, szezonális alapanyagok erősebbek, mint a földet beutazó trópusi gyümölcsök. Egyrészt ez utóbbiaknak óriási az ökológiai lábnyoma, másrészt ez a globális fogyasztói trend az egészségünknek sem kedvez. El kellene tudnunk fogadni, hogy minél kevésbé feldolgozott, minél természetesebb körülmények között növekedik egy-egy zöldség vagy gyümölcs, annál egészségesebb. A járványhelyzet is épp ennek fontosságára világított rá. Azt gondolom, itt az Őrségben, a Pajta bisztró tökéletes iskolapéldája annak, hogy lehet helyi alapanyagokra építkezve fine dining éttermet csinálni. Márpedig, ha ezt egy TOP minőségű étterem tudja, akkor miért ne vihetnénk be ugyanúgy a háztartásokba is?

 

Ha jól sejtem, itt jött képbe Ricsi, a Pajta séfje?!
T. P: Igen, hiszen nem csak egy termékpiacot szerettünk volna felépíteni, hanem szívügyünk volt egy közösséget is létrehozni és az online teret élettel, tartalommal és számtalan gyakorlatias ötlettel megtölteni. Továbbá recept-, és kistermelői kalauzzal is előállni, ami által sokkal több termelőt tudunk megismertetni a vásárlókkal. Ezért fordultam Ricsihez, mert az Ő szakmai tudása és filozófiája hűen tükrözi az e-spejz misszióját. Ricsit nem véletlenül választották be a Forbes magazin a „30 sikeres magyar 30 alatt” listájába. Lenyűgöző szakmai pályaút áll mögötte, olyan legendás éttermekben sajátította el a tudást, mint a Zona, a Mák, vagy a barcelónai Ferran Adrá étterem. Ma pedig, harmadik éve irányítja az ország egyik legjobb, kizárólag helyi alapanyagokkal dolgozó éttermét, az őriszentpéteri Pajta bisztrót.

 

Ricsi, honnan jött az ismeretség PÉTERREL és hogy kapcsolódtál be az e-spejz-be?
F. R: Pepe a Pajta, mangalica alapanyagának beszállítója. Innen az ismertség. Hamar egy hullámhosszra kerültünk, hiszen nagyon hasonlóan gondolkozunk termelői kérdésekről. Amikor mesélte a tervét, hogy felkarolná a kistermelőket egy online termelői piacba, rögtön szimpatikus volt. Aztán mondta, hogy ehhez szeretne egy arcot, akit hitelesnek tart és hozzá tudja tenni a szakmai részét, és rám gondolt. Őszintén szólva nem sokat gondolkoztam. Amit ő kitalált és ezzel a weboldallal megpróbál közvetíteni, azzal fontos értéket teremt, amivel az első pillanattól kezdve tudtam azonosulni, gyakorlatilag kézenfekvő volt a számomra.

 

Mi a te szereped ebben az egészben?
F. R: Alapvetően az online piactér tartalommal, élettel való feltöltése és szakmai pártfogása. Segítek Pepének felkutatni, személyesen meglátogatni és bemutatni a termelőket. Fontosnak tartom, hogy megmutassunk tradíciókra alapuló szakmákat és azt is, hogy minden termelő mögött van egy történet. A blogepizódokban is ezt fogjuk megmutatni. Mindegy, hogy épp Rábcakapon biokertészetet, Gércén angus marhát látogatunk, vagy Somlón bort kóstolunk, mert lényegében az egészet egy fontos küldetéstudattal tesszük. Ez egy folyamatos kutatómunka, ahogy keressük a termelőket úgy bővül az árukínálat szélessége és mélysége. Én a magam részéről emellett tesztelem a termelők termékeit, majd kitalálom, miként lehet azokkal egyszerű, bárki által, a hétköznapokba is könnyen beépíthető ételeket elkészíteni. Mert jó alapanyagokkal az egyszerű ételek is teljesen új jelleget kapnak.

 

eso3

 

Erre reflektál a #séfaspejzből sorozat?
F. R: Igen. Pont ezért a legelső recept, ami videóval érkezett, az egy végtelenül egyszerű gombás melegszendvics volt, csak éppen kovászos kenyérből, termelői laska gombával, kézműves sajttal készítve, ami így egészen más arcát mutatja. Persze azóta volt már laska gombából krémleves, és édesburgonyás nudli, és most itt a grillkolbász recept. Lényegében tehát nemcsak arról van szó, hogy a kistermelői szektort és termékeit megmutassuk a vásárlóknak, hanem, hogy videós tartalmakkal és receptcsomagokkal egyaránt segítsük a hobbi séfeket. Az e-spejz tehát lényegében hidat képez a mai modern vásárlók, és a kistermelők között.

 

A névválasztás egyfajta üzenete, hogy mennyire fontos lenne újra visszatalálni a régi értékekhez?
T.P: Abszolút, hiszen a rohanó, urbánus élet elfeledtette velünk, milyen fontos tudatosan gondolkoznunk az éléskamránkról! Amire az elmúlt hónapok járványhelyzete is rámutatott. A régi házak szerves része volt a kamra, ahol a legoptimálisabb módon volt az éléstár kialakítva. Mi is ezt tesszük azzal, hogy egy gigantikus virtuális spájzt hoztunk létre.
F.R: Az, hogy az ember mennyire törődik magával, ott kezdődik, hogy mit eszik. Az én mottóm az, hogy „Együnk jól és legyünk jól.”

 

esp4

 

Mivel készültök a nyárra?
T. P: Igyekszünk majd friss dolgokkal bővíteni a termékpalettát és szeretnénk minél több termelőhöz eljutni és megismertetni őket a vásárlókkal a videós epizódokon keresztül. Emellett pedig összeállítottunk egy különleges tematikus grillcsomagot, amiben 3 féle kolbász található. Ebből az egyik egy klasszikus paprikás, ami családi recept alapján készült, a másik kettőt pedig Ricsi álmodta meg. A tökmagos, tökmagolajos kerti fűszeres zöldkolbász, és a fehérborral, gyömbérrel és hajdinával készült fehér verzió igazi kulináris grillkaland.

 

Mit gondoltok, vissza lehet terelni a fogyasztókat a természetes ízek irányába?
T. P: Kell egy nyitottság és tudatosság ez iránt. De ha valaki egyszer összehasonlít egy nagyipari grillkolbászt pl. a mi színtiszta mangalicahúsból és friss kerti fűszernövényekből készült kolbászainkkal, akkor egy életre el akarja felejteni az elsőt.

 

Szöveg: Balassa-Szökrönyös Éva

Fotó: Szabó Barbara

Aktuális lapszámunk