ETALON/ HAZAI

2020. 4. szám

 

A hazai divatipart egyre nagyobb népszerűsítés övezi, nem véletlenül. Számtalan kreatív szakember, tervező és márka kínálja a lehetőséget az egyedi megjelenésre, jól kombinálható, hordható és páratlanul különleges prémium termékeivel.

 

A #vegyélhazait mozgalom nem csupán a fenntarthatóság miatt került piedesztálra, a hazai márkák iránt megnövekedett kereslet egy szemléletváltást is sejtet. Úgy tűnik, jó irányba indultak vásárlási szokásaink és a jövőben nagyobb tudatosság övezi az öltözködést is. A hazai divatmárkákat pártfogásba vett Home of Fashion tulajdonosaival, Sarkadi Fanyval és Farkas Ildikóval beszélgettünk egyedi törekvésükről, mely kitágította és egybenyitotta a hazai divatmárkák egyenként szűkös tereit.

 

saját portré 1

Fotó: Csorba Márta, Smink: New School of Make-up, Haj: Sarkadi-F. Ágota

Sarkadi Fany és Farkas Ildikó

 


Honnan jött a misszió, hogy szakmai oltalmazás alá vegyétek, és lényegében egy csokorba gyűjtsétek a hazai tervezőket?
Barátságunk és egyben szakmai kapcsolatunk az iskolában indult. Mindketten a Mod’Art divatmenedzser szakán végeztünk. Kerestük a helyünket a magyar divatszakmában, szerettünk volna sok mindent kipróbálni, majd egyre inkább világossá vált, hogy valami egészen újat szeretnénk létrehozni a magyar piacon. Már a gyakorlatkeresés alatt és a korábbi tapasztalatoknak köszönhetően láttuk, hogy mennyire küzdelmes a magyar tervezők élete. Akikről külső szemlélőként azt gondolhatnánk, hogy jól prosperáló márkájuk van, híres emberek jelennek meg a ruháikban, nagy bemutatókat tartanak, az gyakran csupán a látszat és valójában működési problémákkal küzdenek. Mindazonáltal léteznek művészeti szempontból kevésbé újító márkák, amelyek, képesek kitermelni egy vállalkozás költségeit és eltartani a márka tulajdonosát. Nehéz és egyben nagyon szép kihívás megpróbálni megtalálni egy-egy márka esetében azt az egyensúlyt, amikor még a tervező megvalósíthatja önmagát a termékein keresztül, mégis figyelembe veszi a piac igényeit és eladható termékeket produkál. Külföldön létező hivatás a divatmenedzser szakma, itthon még csak most alakul ki ezeknek a szakembereknek a szerepe. Azt éreztük, hogy olyan márkáknak szeretnénk segíteni, akik önmagukban nem tudnának finanszírozni egy saját üzletet, saját menedzsert, saját bemutatót.

 

kampánykép2 1

It Girl

 

Hogyan fogalmaznátok meg a Home of Fashion esszenciáját?
A Home of Fashion két és fél rendkívül intenzív évvel ezelőtt indult útjára, természetesen ezalatt az idő alatt mi is reálisabban látjuk a lehetőségeinket és a korlátainkat is. A Covid 19 bennünket is érintett, bár szerencsére már a vírus előtt készültünk az online tér meghódítására, így gyorsan tudtunk reflektálni, ami az értékesítést illeti. A Home of Fashionnek két missziója van; egyrészt minél szélesebb körben értékesíteni a magyar designer terméketeket online és offline, valamint segíteni a magyar tervezőket az igényeiknek és céljaiknak megfelelően.

 

egyedi táska vengru paneltáska

Vengru

 

Véleményetek szerint milyen helyzetben van ma, és merre tart a hazai divat? Miért fontos, hogy egyre nagyobb pártfogást kapjanak a hazai tervezők?
Az elmúlt hónapok a divatipar szereplőinek életét is gyökeresen megváltoztatták. Sokan, akik nem tudtak alkalmazkodni a helyzethez, lényegében tönkrementek abba, hogy nem volt lehetőségük az eladásra, vagy a termelésre, nem álltak készen az online értékesítésre és/ vagy nem tudtak alapanyagot beszerezni. Ezért is van most hatványozottan szükség a munkánkra, hogy segítsünk átvészelni ezt a jelenlegi időszakot.

 

Delka 2

Delka

 

Milyen képviseltben részesülnek általatok a magyar divatmárkák? Miként segítitek, menedzselitek őket?
Először is fenntartunk egy belvárosi, közel 300 m2-es üzletet, amely jelenleg a hét 6 napján nyitva van. Az üzlet a mindennapi kiszolgálás mellett alkalmas egészen nagy készletek raktározására is, ez a bázisa az online értékesítés kiszolgálásának és kisebb rendezvények helyszínének, mint pl. egy-egy kollekció bemutató vagy törzsvásárlói privát esemény. Sok márkát sikerült már egy-egy kollaboráció erejéig is összekapcsolni. A hazai stylistok a HoF tervezőinek gazdag kínálatából válogathatnak itt. Ennek köszönhetően olyan megjelenésekhez segítettük hozzá a márkáinkat, amelyeket önmagukban nem tudtak volna elérni. Egyedül egyik márkánk sem tudná ezt finanszírozni. Mindemellett a webshop lehetőségei gyakorlatilag korlátlanok. Ha mi, mint szolgáltatók és a tervezők, mint gyártók tudjuk tartani a lépést a vásárlói szokások átalakulásával, akkor hamarosan még több tervezőt juttathatunk el a biztonságosabb megélhetésig. Sokan azt hiszik, hogy önmagában egy webshop üzemeltetése nem nagy dolog. Azonban az, hogy létezik egy webshop vagy akár egy fizikai üzlet, még nem jelenti azt, hogy a vásárlók meg is találják azt, hogy élmény lesz nekik ott vásárolni. Ha az online marketing költségek is megoszlanak, akkor itt is beigazolódhat, hogy együtt többre vagyunk képesek. Az elmúlt két és fél év során igyekeztünk a tervezőink igényeinek és szükségleteinek megfelelően ott lenni mögöttük. Terveink között szerepel, hogy egy-egy arra alkalmas márkát megpróbáljunk a nemzetközi piacra segíteni.

 

pakame kampánykép

Pakame

 

Mi alapján válogattátok ki a nálatok szereplő 50 magyar tervezőt?
A közös munka anno az Orovica márka első szárnypróbálgatásaival kezdődött, részben miatta is nyitottuk a HoF-ot. Megkerestünk pár márkát, akikről tudtuk, hogy nincsenek jelen egyetlen showroomban vagy üzletben sem, így valószínűsítetően hasonló igényeik voltak. Sikerült pár olyan márkát is meggyőzni, akik bár voltak más üzletben, de koncepcionálisan nálunk jobban megtalálták a helyüket és a vásárlóikat is. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az induló csapatból szinte mindenki erősíti a HoF csapatát. 2 évvel ez előtt 8 márkával egy lakásshowroomból indultunk, aztán a belvárosba költözés adott arra lehetőséget, hogy szélesítsük a portfoliót. Igyekszünk olyan márkákat beköltöztetni, akik nem egymás konkurensei, akik termékeit el tudjuk képzelni különböző hátterű, és eltérő igényű nők gardróbjában is. Egyelőre főleg női termékekkel dolgozunk, de bízunk benne, hogy hamarosan a férfi vásárlókat is ki tudjuk szolgálni, de nálunk még komoly edukációra van szükség.

 

Rock earring galaxy black golden style large

Wessely

 

Mit gondoltok, miért szükségszerű egy szemléletváltás az öltözködés terén illetve miért fontos a tudatos vásárlás és egy minőségi kapszulagardrób kialakítása?
Szerencsére egyre többet hallani a nagy multik gyártási folyamatairól és a mérhetetlen környezetszennyezésről, de sokan sajnos ezek fölött könnyen szemethunynak, hiszen közvetlenül a vásárlókat nem érintik ezek a tények. Egyre többen vannak, akik önmagában a hazai termelés támogatása és az olcsó alternatíva kiváltása miatt keresik a magyar termékeket, de a mindennapokban látjuk, hogy emellett muszáj más üzenetekkel is megérinteni az érdeklődőket. A leghatékonyabb üzenet pedig egész egyszerűen az, hogy a saját dolgunkat könnyítjük meg, ha az öltözködés témakörével tudatosabban foglalkozunk. Ezalatt nem azt értjük, hogy naponta több órát kell azzal tölteni, hogy kövessük, éppen ki mit tervez, vagy, hogy üzleteket látogassunk, de ahogy eljárunk fogorvoshoz az egészséges és szép fogsor érdekében, úgy érdemes megismerni a külső adottságainkat is. Mindenkinek ismerős az érzés, amikor minden passzol. Amikor reggel a tükörbe nézve inkább pozitív érzéseink támadnak, mint a hibáink eltakargatásától való folyamatos frusztráció. Amikor az utcán valahogy kedvesebben mosolyognak az emberek és még a nap is máshogy süt. Az öltözködésnek nem csak funkcionális szerepe van, hanem rendkívül nagy támogatást tud adni az önbizalmunknak és az önkifejezésünknek. Így tehát a színeink, az alkatunk megismerése nagyon fontos. Felbecsülhetetlen az a segítség, amit egy hozzáértő tanácsadó tud nyújtani a választás során. Mi igyekszünk ilyen munkatársakat alkalmazni, ők jóval többek, mint eladók. Ezen kívül a tervezőink nagy többsége vállalja, hogy az általa megálmodott darabokat elkészíti egyedi igények alapján is, amely természetesen nagyobb költségekkel járhat, ugyanakkor a végeredmény egy színben és méretben tökéletesen passzoló darab lesz, amelyet bátran kivehetünk a gardróbból, mert biztosan jó választás lesz. Nem a halmozás, hanem a tudatos választás a cél. Ez volna a kapszulagardrób lényege, kevesebb jól kombinálható, színben méretben megfelelő, az adott életformát támogató darabok összeállítása.

 

IMG 24290

Tia Design

 

A webshop milyen igényeket szolgál ki?
Online olyan vásárlókat is elérünk, akik nem tudnak minket a budapesti szalonban meglátogatni. Ugyanazokat a termékeket lehet megvásárolni a webshopon, akárcsak az üzletben, azonban az online térnek nincsenek olyan fizikai korlátai, így a terveink szerint hamarosan megduplázzuk a márkáink számát. Az elmúlt négy hónap a webshop fejlesztéséről szólt leginkább. Ahogy az üzletben is, az online térben is igyekszünk gyorsan a lehető legtöbb segítséget nyújtani, és ha szükség van rá, ugyanúgy felveszünk egyedi megrendeléseket távolról is. Sokan úgy érkeznek a Bécsi utcai üzletbe is, hogy a webshopon már kiválogatták az érdekes darabokat, ami azét szuper, mert részben az is volt a cél, hogy a web egyfajta online katalógusként is szolgáljon. A beépített szűrők segítségével talán könnyebb is a választás, könnyen rászűrhetünk színekre, egy termék több változatára, vagy akár kategóriákra, de hamarosan további funkciókkal is bővül majd az online piacterünk.

 

IMG 2015

L'arbre Design

 

Milyen távlati terveitek vannak? Hová fejlődhet ez a már most is elképesztően gazdag kínálat, ami nálatok fellelhető?
A folyamatos fejlődés és növekedés mellet számunkra kiemelten fontos a lehető legbiztonságosabb működés és a csapatmunka, így az első számú cél a stabilizáció, különösen egy ilyen képlékeny időszakban. Rengeteg tervünk van a jövőre nézve, de az biztos, hogy szeretnénk ott állni a szárnyát próbálgató tervezők mellett, miközben mi magunk és az általunk teremtett rendszer folyamatosan tanul és növekszik, ezzel pedig remélhetőleg egyre nagyobb népszerűséget teremtünk a magyar designerek és termékeik számára.

 

Overal Jane 3

Orovica

 

Szöveg: Balassa-Szökrönyös Éva

 

Aktuális lapszámunk