logo2

 

 

 

ETALON/ ZALAEGERSZEG SZÍNEI
2018. 2. szám április

 

Az M76-os gyorsforgalmi út alapkőletételével elkezdődött a Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő, a sármelléki nemzetközi repülőteret is érintő kétszer kétsávos gyorsforgalmi út építése. E 170 milliárd forintos beruházás a zalai megyeszékhely gazdaságfejlesztéseihez is jól illeszkedik: a város könnyebb megközelíthetősége ugyanis nagyban hozzájárul a gazdaság további dinamikus fejlesztéséhez, mondta elöljáróban Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere.

 

z

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere

 

A sok évtizedes álom megvalósulása kapcsolódik a zalaegerszegi járműipari tesztpálya, továbbá a logisztikai központ és konténerterminál építéséhez is, folytatta a polgármester, utalva két másik nagyszabású beruházásra. Hozzátette: a tesztpályához kötődik, hogy Magyarországon Zalaegerszeg lett az ötödik generációs mobilhálózat, az 5G tesztvárosa. Ennek előkészítéseként múlt év decemberében Budapest mellett, első vidéki helyszínként a zalai megyeszékhelyen indult el a 4G+ szolgáltatás. És, hogy a Modern Városok Program egy másik útfejlesztéssel kapcsolatos eleméről is szót ejtsünk: elkezdődött Zalaegerszeg és az M8-as út (Vasvár) közötti szakasz tervezése, vázolta a nemzetközi jelentőségű történéseket, terveket a város első embere. Egy új ipari park kialakítása, miként három turisztikai szempontból is lényeges fejlesztés, az alsóerdei sport- és rekreációs központ, az új, ötven méteres, tízpályás uszoda külső, valamint tanmedencével, illetve egy Zalaegerszeg egykori apátplébánosának, Mindszenty Józsefnek emléket állító múzeum és zarándokközpont létesítése szintén meghatározó projektje a városnak.

 

z1

 

Jól halad Zalaegerszeg a Terület- és Településfejlesztési Program (TOP) keretében szőtt tervei megvalósításával: az orvosi rendelők, szociális intézmények, bölcsődék, óvodák nagyobb hányada már 2017-ben megújult, a tankerülettel való együttműködésnek köszönhetően pedig az iskolák épülete is korszerűsödik. Andráshidán új óvoda épült. Készülnek a kézműves termékek helyi piacának megvalósítására, 15 kilométernyi kerékpárút megépítésére, a Zöld Zala part, a Gébárti-tó és a városközpontban található legnagyobb zöldfelület, a Vizslapark átalakítására. Folyamatosan újulnak a középületek, új lakások és családi házak is formálják Zalaegerszeg képét. A kereskedelmi szolgáltatások szintén bővülnek, áruház- és étteremláncok nyitnak üzleteket 2018-ban Zalaegerszegen.
- A kiszámítható, stabil környezet bővítéseket generál, a cégek bátrabban fognak újabb beruházásokba, melyek nyomán tavaly tovább csökkent Zalaegerszegen a munkanélküliség: míg 2014-ben 4,7, tavalyelőtt 3,3, tavaly pedig 3 százalékos volt a regisztrált álláskeresők aránya, addig 2017-ben már csupán 2,7 – tájékoztatott Balaicz Zoltán. - A számok egyértelműen jelzik, hogy ma már nem a munkanélküliség jelent megoldandó feladatot, hanem a munkaerőhiány kezelése. Az önkormányzat időben intézkedett, ennek egyik eredménye, hogy hamarosan megkezdődik egy 162 férőhelyes munkásszálló építése. Ez a hatszáz millió forint ráfordítással elkészülő épület segítséget jelenthet a településhatáron túlról Zalaegerszegre érkező munkavállalóknak, így a helyi munkáltatóknak is. A beruházást programjában támogatja a Nemzetgazdasági Minisztérium. Szintén hatszáz millió forintból duális képzőközpontot hozunk létre, mely a munkaerő utánpótlását lesz hivatott biztosítani. A Vállalkozói Alap is a hozzánk forduló cégeknek hivatott támogatást nyújtani útcsatlakozás, kerékpárút, parkoló, járda, buszmegálló, gyalogátkelőhely vagy éppen közmű építésében. A vállalatok ez irányú igényeit is figyelembe vettük egy 1,5 milliárd forintos projekt előkészítésénél, tervezésénél, melynek keretében 29 helyszínen kezdődnek idén útfejlesztések a városban. Több helyi cég tervez egyébként jelentős bővítést, e beruházások nagyobb hányada elindul és le is zárul 2018-ban. A gazdaságfejlesztés terén tapasztalható lendület tehát, reményeink szerint, nem törik meg.

 

 

Tesztpálya a jövő kapujában

 

Vigh László országgyűlési képviselő is hasonlóképp bizakodóan prognosztizálja az előttünk álló időszakot. Az elektromos és autonóm járművek tesztelésére épülő tesztpálya felelős miniszteri biztosa lapunknak beszámolt a projekt aktuális üteméről és a tesztpálya egyedülálló gazdasági hatásairól:

 

z2

Vigh László, országgyűlési képviselő

 

„A helyi gazdasági életre elsősorban és közvetlenül nem a 250 hektáron felépített - Európában is unikális – tesztpályának lesz kihatása, hanem annak a további 200 hektár területnek, ahová kilátásaink szerint több tucat cég fog letelepedni a tesztpálya bérleti szándékával. Ezt vetítik előre a jelenleg is zajló előrehaladott tárgyalások. Több száz, reményeink szerint 1000 főt meghaladó munkavállaló fog a városba érkezni, megsokszorozva ezzel Zalaegerszeg építmény-, és iparűzési adókból származó adóbevételét. Ennek azért van jelentősége, mert sokkal többet tudunk költeni többek között oktatásra, egészségügyi fejlesztésre, közlekedésre és minden másra. Megújul a közép,- és felsőfokú oktatás, mely sok pedagógus és leendő tesztmérnök számára jelenthet majd perspektívát. Szükség lesz komoly nyelvoktatásra és tolmácsokra, hiszen több nációból is érkeznek majd hozzánk szakemberek, akik nem mellesleg fogyasztást generálnak a helyi szolgáltatóknál és kereskedőknél. Gyakorlatilag egy kis Szilícium-völgy épül az ipari parkban, mely olyan lesz akárcsak egy kisebb város. Étkezési, szállás, sportolási lehetőséggel, hiszen az ott dolgozó mérnökök, és állami alkalmazottak életvitelszerűen is itt élnek majd. Ami további piaci felpezsdülést jelent a város számára. Zalaegerszeg minden kétséget kizárólag felkerül Európa innovációs térképére. Nem csupán az önvezető autók kutatás-fejlesztésének egyedülálló bázisa miatt, de az ahhoz szorosan kapcsolódó és szintén kivételes 2x2 sávos gyorsforgalmi okosút miatt is, mely beépített napelem rendszerrel működteti majd a lámpa és érzékelő rendszert, továbbá tölti az elektromos autókat.”- vázolja a jövőt Vigh László, országgyűlési képviselő.

 

z4

 

Ennek a jövőnek azonban úgy tűnik már nagyon is a kapujában állunk; mint mondja ugyanis, ez év őszén az elkészült pályaszakaszokon már elkezdődhet a tesztelés. 2018 március 28-án várható az első mérföldkő avatása, amikor a „Z” fogadóépület is átadásra kerül, melyben helyet kap egy 100 négyzetméteres konferenciaterem. Az ünnepségen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is jelen lesz. „Természetesen ekkorra még nem készül el az egész pálya, de bizonyos szakaszai már használhatóvá válnak, kész lesz a technikai,- és a fogadóépület, illetve minden ehhez párosuló infrastrukturális feltétel is adott lesz a használatbavételhez. Az eredeti tervekhez képest várakozáson felül halad az építkezés, köszönhetően a helyi koordinációnak és a szakhatósági engedélyek meggyorsításának. Előbbre tartunk az ütemezésben, mint a tervek szerint. Szeretnénk, ha 2020 helyett, már jövőre elkészülhetne a teljes állapot és átadhatnánk az üzemeltetést az erre alakuló állami cégnek.”- számolt be Vigh László.

 



A tesztpálya páratlan elemekkel bővül majd. Ilyen lesz például az az irányítótorony is, amelyet a repülőtereken láthatunk, vagy az extrém időjárási viszonyokat szimuláló vizesárok, melyben az autók működése 20-80 cm-es vízben is tesztelhető. Ehhez kapcsolódóan új szakmák is megjelennek. Ilyen lesz például: időjárást megváltoztató gépkezelő, akinek a feladata minden időjárási viszontagságot imitálni a pályán, ami az életben is előfordulhat.

„Személyes törekvésem, hogy a munkálatok a legnagyobb rendben haladjanak és a vállalkozók a legmagasabb nemzetközi minőségre törekedjenek a kivitelezés tekintetében.”- hangsúlyozza a tesztpálya felelős miniszteri biztosa.

Szöveg: Péter Gyöngyi, Fotó: Seres Péter