logo2

 

 

 

ETALON/ TEGYÉL A BOLYGÓÉRT/ TREND

2019. 5. szám

 

Olyan korban élünk, ahol minden kell, és minden azonnal kell. A tömegtermelés az egekben jár, egyik napról a másikra ontja tonnaszám magából az olcsó ruhákat. Mindennek pedig a fillérekért dolgoztatott munkások és a környezetünk fizeti meg az árát. A Fashion Revolution mozgalom követői elérkezettnek látták az időt a divat egy újfajta megközelítésére és mindannyiunkat arra ösztönöznek, hogy együttes erővel szabjunk gátat a vég nélküli, értelmetlen pazarlásnak és kizsigerelésnek.

 

d10caf4e5655cca309fba6fd48072eff

 

Már több éve tart a fast fashion ámokfutása a katasztrófa felé, hiszen lehetetlen lépést tartani az évszakonként megjelenő 4-5 új ruhakollekcióval, melyek előállítása óriási mennyiségű szén-dioxid-kibocsátással, vízpazarlással és vegyszeres szennyezéssel jár, az emberek éhbérért, méltatlan körülmények között történő dolgoztatásáról és gyermekmunkáról nem is beszélve. Mindezek ellenére sokáig homokba dugott fejjel korzóztunk az üzletek között és engedtünk a reklámipar csábításának, mely sikeresen elhitette velünk, hogy az állandó megújulás és a trendek követése jelenti az utat egy szebb és boldogabb élethez. Hiszen a globális fast fashion márkák a „sokat olcsón” alapelvén működnek, melynek végső soron a környezetünk és a munkaerő fizeti meg az árát helyettünk. Elkeserítő bizonyítéka ennek a 2013-as bangladesi Rena Plaza 1129 emberéletet követelő összeomlása, mely végül megkondította a vészharangot és a változás elindult.

A tragédiát követően Nagy-Britanniában megalakult a Fashion Revolution non profit szervezet, mely az évek során világméretű mozgalommá nőtte ki magát. Célja az iparág megreformálása az átláthatóságon keresztül egy fenntartható és etikus divat-jövőért. Világszerte nem csupán magánemberek ezrei kampányolnak „Who made my clothes?” tábláikkal ruháik kétes eredetének feltárásáért, hanem neves külföldi és hazai divattervezők köteleződtek el a kisszériában, minőségi alapanyagokból, kézműves értékek hozzáadásával előállított slow fashion mellett. Ez egy felelős döntés mind az előállító, mind pedig a vásárló részéről, mely egyesíti magában a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot. A slow fashion követői számára háttérbe szorulnak az éppen aktuális trendek, számukra a tartósság és az egyéniség kihangsúlyozása képviseli az értéket.

 

stella

 

Ennek nemzetközi éllovasa kétségkívül a brit tervezőnő, Stella McCartney. Luxus lifestyle márkájának darabjai organikus pamutból készülnek, illetve nem használ állati eredetű bőrt vagy szőrmét. Mindezek mellett a környezettudatos energiafelhasználás szintúgy szívügye a tervezőnőnek, így a márkához tartozó üzletek és irodák megújuló energiák által üzemelnek.

Mara Hoffmann kollekcióit izgalmas sziluettjei és friss mintái teszik lenyűgözővé, aki számára kisfia születése jelentette a fordulópontot, az ő jövője motiválta, hogy a fenntarthatóságot termékeibe és üzleti modelljébe is integrálja. Így anyaghasználat tekintetében prioritást élveznek az újrahasznosított, az ellenőrzött és megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező alapanyagok, melyek felhasználása a lehető leggazdaságosabban történik, minimális felesleg létrejöttével. Sokan nem tudják, de a Tchibo a harmadik legnagyobb biopamut-értékesítő a világon. Már 2015-ben is az általuk felhasznált pamut 75%-a fenntartható forrásból származott, mely egyben azt is jelenti, hogy egy darab biopamutból készült pólón akár 436 liter víz takarítható meg egy hagyományos módon előállított pólóhoz képest. Nem is csoda, hogy egyes termékeik kivívták maguknak a GOTS tanúsítványt, melyet kizárólag olyan üzemek kaphatnak meg, ahol a teljes gyártási lánc magas környezeti és szociális követelményeknek felel meg. A Lenzinget elsősorban forradalmi viszkóz textíliája miatt sorolhatjuk a slow fashion követői közé. A 100% Lenzing-viszkóz egy puha, rendkívül simulékony cellulózszál, melyet növényi nyersanyagokból gyártanak, természetesen fenntartható módon.

 

lazlo

 

Hazánkban szintén számos olyan tehetséges alkotó munkálkodik, akik elkötelezett hívei a fenntartható divatnak. Nem is kell nagyon messzire mennünk, hiszen a LAZLO márka mögött álló László Edina városunk, Zalaegerszeg szülöttje. A MOME textil szakán végzett tervezőnő kollekcióiban a festés, mintázás vissza-visszatérő motívum, melyekhez nem használ káros anyagokat tartalmazó festékeket. Természetes alapanyagokból és nagyobb cégek maradék matériáiból alkotja meg letisztult, karakteres sziluettjeit, melyeket főként semleges színek jellemeznek. De itt a WYHOYS is, aki minden kollekciójával egy globális problémára hívja fel a figyelmet, mint például az olajszennyezés, majd a kollekció eladásából befolyt összeg egy részét olyan szervezetnek adományozza, amely a probléma megoldására törekszik. Ugyanígy cselekszik az LBL, azaz a Luan by Lucia divatház almárkája, illetve egyedülállóságát tükrözi, hogy a kiválasztott darabot a vásárlóra igazítják, ezzel biztosítva a ruha hosszú távú viseletét. Aki viszont a ruhák mellett szinte a teljes termékpalettáját a zero waste jegyében készíti és árusítja, az az oly népszerű Printa, a budapesti öko-divat fellegvára. Ahogy azt a nevük is sejteti, specialitásuk a festés és nyomatok készítése, a régi, leselejtezett ruhadarabokba is ilyen módon lehelnek új életet az AWARE by Printa kezdeményezésük keretein belül. A Printa Pest Collection minden egyes darabja pedig környezetkímélő anyagokból és eljárással készülnek. Ők egytől egyig remek példaként állnak előttünk, most pedig rajtunk a sor, hogy lépjünk!

 

printa

 

Erre számos lehetőség kínálkozik, azonban a legfontosabb a gondolkodásbeli változás, mely a „Tényleg szükségem van rá?” kérdéssel kezdődik. Hiszen a nyomott árak és a mára folyamatossá vált akciók mind vásárlásra ösztönöznek, még akkor is, ha esetleg több tucat hasonló darab lapul a szekrényünk mélyén. Így az első, amit tehetünk, hogy nem engedünk a csábításának és igyekszünk a fókuszpontot kizárólag olyan termékekre helyezni, amelyekre valóban szükségünk van. Ezeket a darabokat lehetőség szerint megbízható, átlátható kereskedelmi háttérrel rendelkezdő üzletből vásároljuk meg, illetve másik alternatívaként remek megoldás a secondhand boltokat előnyben részesíteni, ahol ma már szinte az üzletek kínálatával megegyező, divatos darabokra lelhetünk, ráadásul az így újrahasznosított ruhák nem járnak újabb környezeti terheléssel. Törekedjünk a mennyiség helyett a minőség felé elbillenteni a mérleg nyelvét és egy olyan kapszulagardróbot létrehozni, mely egymással jól kombinálható, változatos alapdarabokból áll. Hogy biztosan a megfelelő helyről vásároljuk meg ezeket a ruhákat, segítségünkre lesznek a rajtuk feltüntetett jelzések. Keressük a fare trade, azaz méltányos kereskedelem zöld-kék logóját, az újrahasznosítást jelölő körforgás piktogramot, vagy éppen az ökobarát, organikus, vagy kézzel készült termékek logóit. Csak el kell hinnünk, hogy ez elég a változáshoz és ha sokan hisszük, szinte észrevétlenül, magától fog megtörténni!