logo2

 

 

 

ETALON/ KARRIER
2017. 4. szám június-július

 

Megnyugtatóan kedves, mindig tökéletesen elegáns, gyönyörűen mosolyog és pontosan tudja, mit kell tennie, ha egy utas remegő lábakkal lép a fedélzetre. Kislányként sokan eljátszottunk a gondolattal milyen jó volna beutazni a világot csinos egyenruhában. De hogy lesz valakiből légiutas-kísérő? Egyáltalán van-e esély vidékről elindulni ezen a pályán? Papp Dóra sikeres karrierútja alapján a válasz egyértelmű. A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban 2002-ben érettségizett légiutas-kísérő a Wizz Air légitársaság fedélzetén szinte az egész világot bejárta már, most pedig arra buzdítja a fiatalokat, hogy ne féljenek elhagyni szülőhelyeiket és világot látni, új kultúrát megismerni, mindehhez csupán egy kis bátorság es nyelvtudás szükségeltetik.

 

wa0

 

Tudatos volt a pályaválasztás?

Ha arra gondolsz, hogy mindig erről álmodtam-e, majd ennek megfelelően orientálódtam-e, a válaszom: nem. Emlékszem, 18 évesen ott álltam a felvételi lap kitöltése előtt, teljesen tanácstalanul. A gimnázium utolsó éveiben megtetszett egy kreatív terület, a kerttervező pálya, de akkor már túl késő volt. A fizika, matek és kémia nem tartoztak az erősségeim közé. Ha így lett volna, talán egész máshogy alakult volna az életem. Szüleim azt javasolták, hogy “Válassz szíved szerint, legyen egy diplomád, tanulj nyelveket és utána kipróbálhatsz bármilyen szakmát.” Nem volt előttem olyan pályaút, amiben a jövőmet láttam volna, komoly dilemma volt. Végül úgy döntöttem, hogy anyukámat követve itthon maradok a családdal, és nekifutok a Pénzügyi és Számviteli Főiskolának.

 

Ez a terület meglehetősen messze áll, a légiutas-kísérő szakmától. Milyen út vezetett el mégis a fedélzetig?

Az iskola befejeztével Budapestre költöztem, ahol elkezdtem a Kodolányi János Főiskola nemzetközi karát. Ekkor találkoztam a párommal (aki azóta szintén a Wizz Air színeit képviseli, csak pilóta egyenruhában). 22 évesen úgy döntöttünk, világot látunk. Napfényes, tengerpartos, angol nyelvterületre vágytunk, így esett a választás Ausztráliára. 2006 szeptemberére sikerült az összes szükséges dokumentumot, diákvízumot megszereznünk és nekiláttunk a nagyvilágnak. Hétköznap délelőtt főiskolára jártunk, délutánonként pedig a vendéglátásban dolgoztunk.

 

wa

 

Mit csináltál a világ teljesen ellenkező pontján?

Kezdő angollal és kevés magabiztossággal vágtam neki a nagyvilágnak, így eleinte egy magyar tulajdonú kávézóban dolgoztam, de volt, hogy epret árultam a Sydney Olimpiai Parkban. Ahogy az angolom fejlődött és én is egyre bátrabb lettem, felvettek hostessnek a Sydney Operaház szomszédságában található 1500 férőhelyes, neves grill étterembe, ahol számos híresség megfordult, az ínyencek tányérjára pedig kenguru, emu és krokodilhús került. Baristaként elsajátítottam a kávéfőzés összes fortélyát, lassacskán felvettem a rendeléseket, megtanultam a több 100 különböző alkohol jellemzőjét és a borok származását, pár hónap múlva pedig már forró, nehéz tányérokkal a karomon egyensúlyoztam az asztalok között… Két éven belül kitanultam mindent, amit az éttermek világáról ki lehetett. Csukott szemmel tudtam, hogy melyik asztal mit rendelt, ki és mióta vár az ételre, hány asztal-foglalásunk van aznap estére. Ott éltem az életem, de élveztem minden pillanatát. A rengeteg tanulás és munka mellett pedig minden percét kihasználtuk az ott létünknek. Bejártuk Ausztráliát, a környező Balit, Szingapúrt, Hongkongot, Thaiföldet. Elképesztő élmény volt. Teljesen magával ragadott, hogy újabb és újabb csodáit fedezhetem fel a Földnek. 2010-ben azonban már erősen honvágyunk volt, hiányzott a család, a barátaink és az otthonunk. Egy napsütéses reggeli közben a Bondi beach-en úgy döntöttünk, hogy eljött az idő, hogy hazatérjünk.


Hogy jött a Wizz air?

Itthon azonnal nekiláttam az álláskeresésnek, de szembesültem vele, hogy bizony nem olyan könnyű, ahogy vártam. Abban biztos voltam, hogy a vendéglátás, turisztika, idegenforgalom területén szeretnék elhelyezkedni. Tisztán világossá vált: emberekkel, nyelvekkel és utazással szeretnék foglalkozni. Fél év telt el, amire rábukkantam a Wizz Air hirdetésére. Azonnal összeállítottam az angol nyelvű, fényképes önéletrajzom.

 

wa2

 

Hogy zajlott a felvételi a légitársasághoz?

A légiutas-kísérőknél elengedhetetlen az elegáns megjelenés, ennek ismeretében és persze kissé bátortalanul érkeztem a felvételi napra én is. Több, mint 250 jelentkező volt, ahogy a tömeget megláttam, kevés választott el tőle, hogy visszaforduljak, esélytelennek éreztem magam. A felvételi eljárás többfordulós volt. Mindenki kapott egy számot, ez alapján azonosítottak bennünket. Újabb és újabb fordulókon jutottam tovább, mígnem beesteledett és egy személyes interjún találtam magam két felvételiztetővel szemben. Még aznap este felhívtak telefonon, hogy sikerült, felvettek.

 

Izgalmas lehetett a kiképzés… Mesélj róla!

Így van, két hónapig tartott az elméleti és gyakorlati oktatást is magába foglaló légiutaskísérő-képzés. Hétfőtől péntekig, reggel 9-től délután 5-ig, néha szombaton is tréningeztünk. Megtanultuk az Airbus repülőgép működését, az elsősegélynyújtást, önvédelmet, egészségügyi ellátást, légi jogot, utaskiszolgálási ismereteket, ezen kívül különböző vészhelyzeti eseményeket szimuláltunk földön-vízen egyaránt, de számos kompetenciát is el kellett sajátítanunk, amelyek nem feltétlenül a gyakorlati feladatokra vonatkoztak. Gondolok például a mentális fejlesztésre, vagy a különböző kultúrák közötti kommunikáció elsajátítására. Végül, hogy megkaphassuk a repüléshez szükséges “jogosítványt’ a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság által előírt vizsgát kellett tennünk. Aki ezt sikeresen teljesítette, megkapta az első havi beosztását és a várva várt ikonikus pink egyenruhát. Az első időszakban oktató felügyelete mellett végeztem a munkámat a Wizz Air járatainak fedélzetén. Nyolc ilyen út után viszont már önállóan kezdhettem el a pályafutásomat.

 

wa4

 

Itt is megvan a ranglétra?

Abszolút. Az első három évben Cabin Attendant-ként szolgáltam. Ez a rangsorban –akárcsak a más céges hierarchiában- szimplán a kezdő légiutas-kísérő újonc státuszt jelöli. Időközben tagjává válhattam a VIP Cabin Crew csapatának, ennek köszönhetően volt szerencsém neves közéleti személyiségek járatain is dolgozni. Sok év tapasztalatának köszönhetően írhattam meg a tesztet és vehettem részt a Senior Cabin Attendant (vezető légiutas-kísérő) pozícióhoz szükséges interjún. Ahol már a döntéshozó, csapatvezető vénára is szükség volt. 2015-ben kommunikációs és fedélzeti oktatóvá váltam és ezt követően jelentkeztem a személyzetért felelős vezető légiutaskísérőnek. Érdekes, hogy több mint 6 éve én álltam itt gyámoltalanul, arra várva, hogy mindig kedves és csinos légiutas-kísérővé válhassak. Ma pedig sok-sok út tapasztalatával a hátam mögött pont én lehetek az a szerencsés, aki a leendő kollégák kiválasztásában is résztvehet.

 

Ezek szerint sokszor kísértek ismert embereket is az útjukon?

Gyakran utaznak légitársaságunkkal közéleti személyiségek, ismert emberek is. Tavaly például mi utaztattuk a magyar labdarúgó-válogatottat az Európa-bajnokságra. De ha már a sportolóknál tartunk, nemrég utazott velünk a vízilabda- és a kézilabda válogatott is. De számos más ismert embert, hírességet is kísérhettem utazása során.

 

wa3

Talán a leggyakrabb félelem, fóbia és egyben sztereotípia is a repüléssel kapcsolatban, hogy A gép lezuhanHAT. Mit gondolsz, valóban veszélyes ez a szakma?

Az elmúlt 7 év alatt közel 6300 órát repültem. Ez az irodám, annyi különbséggel, hogy nem valahol egy belvárosi irodaház 2. emeletén van, hanem 10 ezer méter magasan. Igaz, 800 km/h sebességgel száguldunk, de az elmúlt évek tapasztalatai és repülési statisztikái alapján elmondhatom, hogy semmivel nem kockázatosabb itt dolgozni, mint bármely más munkahelyen. A felelősség azonban kétségtelenül nagyobb. Itt minden egyes utasért felelünk, vagyis ha valaki rosszul lesz a gépen, be kell tudnunk azonosítani a bajt és hogy miként kell cselekednünk. Ennyiben más a mi szakmánk, mint a hétköznapibb munkahelyek.


Milyen előnyökkel jár az, hogy a légitársaságnál „szolgálhatsz”?

Számos kedvezményt nyújt a cég, amit magam is kihasználtam az évek során. Én ingyen, a családom pedig jutányos áron repülhet a rengeteg desztináció bármelyikébe. A Wizz Air-rel jutottam el turistaként Pisába, Rómába, Barcelonába, Valenciába, Dubajba, Madridba, Rigába, Vilniusba, Londonba, Mallorcára, Máltára, Ciprusra, Rodoszra és a Kanári-szigetekre, valamint számtalan más gyönyörű helyre. De fontos megemlítenem, a versenyképes jövedelmet, a barátságos, változatos környezetet, az ingyenes légiutaskísérő képzéseket, és a kiemelkedő karrier lehetőséget is, amit a cég kínál.

 

Mit gondolsz milyen kompetenciák kellettek hozzá, hogy ma itt tartasz?

Motiváció, kedvesség, csapatmunka, alázat, szorgalom, türelem, humánum, egy kis báj és egy cseppnyi humorérzék, ami számos helyzetben jól jöhet a fedélzeten.

 

Mi kell ahhoz, hogy valaki légiutaskísérőnek jelentkezhessen?

A 18. életévüket betöltött, középiskolát végzett, angolul jól kommunikáló, második nyelvként bármely közép- vagy kelet- európai nyelvet ismerő, úszni tudó, és erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkező lányok és fiúk is sikeresen felvételt nyerhetnek, így már korán elkezdhetik a karrierjüket a felhők felett.

 

Válj tagjává egy fantasztikus csapatnak!

Pályakezdő fiatal vagy? Nem tudod, merre tovább? Beszélsz idegen nyelveket? Szereted a változatosságot és a kihívásokat? Pozitív mentalitású vagy? Szeretsz új embereket megismerni? Az utazás a szenvedélyed? Szívesen fedezel fel környező országokat? Akkor bátorítalak, hogy látogass el a wizzair.com/career oldalra, és jelentkezz hozzánk légiutas-kísérőnek. Amennyiben kérdésed támad, írj bátran Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.. Várunk sok szeretettel; See you on board - Viszlát a fedélzeten :)

aktualis szam 2018 8 modul