logo2

 

 

 

ETALON/ AZ INNOVÁCIÓ NYOMÁBAN

2018. 6. szám szeptember

 

Húsz esztendő. Ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a társadalom készen álljon egy újabb generáció érkezésére és vele együtt a mindent elsöprő, újító gondolkodás és életvitel befogadására. Tudományos kutatások igazolják e ciklikusság létezését, ezért is gyakori a családokon belüli „meg nem értés” jelensége, mikor is hiába próbáljuk meggyőzni az idősebb generációt az innovációról, hiába igyekszünk segítő kezet nyújtani a technikai újítások megismeréséhez, a rohanó ütemű fejlődés időt sem hagy a felzárkózásra. Jelentjük: az iGeneráció tagjai, a XXI. század úttörői már megérkeztek…

 

A mindennapi érvényesüléshez a folyamatos fejlődés elkerülhetetlen. Nincs idő a sajnálkozásra, a régi sebek nyalogatására, sokkal inkább a felkészülésre kell koncentrálnunk, hogy naprakészen várhassuk a változást. Írásunkban körbejárjuk az X, Y, Z és az érkező iGeneráció sajátosságait, a XXI. század virtuális világát, a Social Media életünkre gyakorolt effektusait.

 

16x8


Ahol minden kezdődött…

Az 1940-es években járunk, egy történelmileg meghatározó időszakban, mely a nemzedékek tekintetében a Boomerek korszaka. Az ekkor születőket a ’60-as évek X generációja követi a maga szabad szellemiségével, majd pedig a 80-as évek közösségépítő Y-jai veszik át az irányítást. Az ezredfordulónál időzünk kicsit, jönnek a Z nemzedék lelkes és világmegváltó tagjai, akik már az anyatejjel szívják magukba a technológiai újítások követhetetlen folyamát. S most nyakunkon az iGeneráció, gyermekeink már az Instagram, a Facebook, az influencerek és vloggerek világában szocializálódnak, akik el sem tudják képzelni, milyen az élet Wi-Fi nélkül. Egyrészt félelmetes ez a függőség, melyet legyünk őszinték, mi alakítottunk ki, s ezáltal tálcán kínáltuk a lehetőséget az internetes szupersztrádának, hogy behálózza életünket vezeték nélküli világával. Áldozatul estünk, mindennapjaink elválaszthatatlan eszköze lett az okostelefon, a tablet és társaik, a legjobb, amit tehetünk, hogy villámgyorsan alkalmazkodunk ehhez a változáshoz, mely a sok-sok kínálkozó alternatívája közül számos veszélyt is rejt. A közösségi média túlzott használata és a fellelhető valótlant mutató, megtévesztő információk még jobban elkevernek bennünket ebben a végeláthatatlan labirintusban.

 

Főként a gyermekekre, a fiatalokra nézve a legnagyobb a rizikó, mert az internetes tartalmak sok esetben irreális világképet állítanak eléjük, s feledtetik az igaz értékeket. Olyan erős, gyökerestől deformálódott normákat, melyekért szüleik hosszú évekig küzdöttek, már ugye, ha ők sem estek áldozatául ennek az elsivárosodó álcának. A cyber-lét nem fejleszti a szociális készségeket, a virtualitás e szintje egyenes út a mentálisegészség-krízishez. Mert a szelfik és a mosolygós fotók nem láttatják a valódi arcokat, a vidám pillanatok mögött sokszor sötétben megbújó, fojtogató depresszió lapul. Ezáltal a társadalmi kép, elvárás torz tükröt állít elénk. Közben pedig valójában a magányosságunk, az elszegényedett érzelmi és szocializációs helyzetünk tragikus vízióját mutatja. Ezt támasztják alá azok a statisztikák, melyek párhuzamot vonnak a virtuális tér és a szorongás kialakulása között. Az eredmény döbbenetes, az, hogy a társadalom személyiségpszichológiája erőteljes hanyatlásnak indult, nem is kérdés. Bármennyire is élnek az iGeneráció fiataljai a technikai mátrixban, az öntudatra és a világra ébredésük mégis lassúbb ütemben zajlik. A kényelmesség, a XXI. századi világ elszakítja a tiniket az univerzális kamaszkori mérföldköveiktől, nem úgy és olyan mélységben élik át ezeket - az egész életre hatással levő - pillanatokat. A fejlődés lassúságát tovább hátráltatja, hogy a gyermekek szüleiktől sem látnak mást, mint hogy a telefonjaikat nyomkodják. Ez alapján nem is kérdés, hogy ezt a mintát követik, ezáltal válnak inaktívvá, a hagyományos erkölcsi értékektől mentesen élőkké.

 

Hova tűntek a szabad levegőn, pajtásokkal eltöltött, önfeledt, boldog gyermeki évek? Hol van a családi, baráti összejövetelek éjszakába nyúló eszmecserékkel, sok-sok nevetéssel tűzdelt fantasztikus hangulata? Hol vannak a mély beszélgetések? Mindent feladunk pár kattintásért? Mindent feláldozunk a XXI. század „virtuális börtönének” rabságáért? Ébresztőt kell fújnunk, mert ha így halad a társadalmi morál, sok jóra nem számíthatunk. S ez hasonlóképpen sürgető feladat, akárcsak az, hogy a globális felmelegedés ijesztő tényével is foglalkozzunk. Bár a negatív irányban történő változások megállítása lehetetlen, meg kell próbálnunk lassítani, fékezni ezeket a hanyatló folyamatokat! Lépjünk ki az elszigetelődésből, ne váljunk élő zombikká, akik még autóvezetés közben sem tudják félretenni a kíváncsiságukat, veszélyeztetve ezzel a közlekedők biztonságát. A határozatok és a szabályok erre irányuló szigorításával komoly pénzbírságra számíthat az, akit autójában mobilozáson kapnak a rend őrei.

 

Feltehetjük a kérdést hogy akkor mi is a teendő? Hogyan változtathatunk ezen a helyzeten? Megmenthetjük az iGenerációt? Igen, még nem késő közbelépni és megtenni a szükséges lépéseket. Kompromisszumokkal, odafigyeléssel orvosolhatjuk a problémát, enyhíthetünk a szorításon. Talán az egyik legfontosabb dolog, amit tehetünk: mérsékeljük a telefonhasználatot, gyermekeinknek pedig – életkoruknak megfelelően - korlátozott funkciókkal rendelkező, nem feltétlen okos készüléket adjunk a kezükbe! Az internetfüggőség legyőzését pedig azzal az egyszerű lépéssel kezdhetjük, hogy szabjuk meg az időt, legyen napi egy óra a limit a „szörfözésre”, s máris sokkal több tartalmas cselekvésre lesz módunk. Vigyünk tartalmat, hozzuk vissza az igazi értékeket az életünkbe! Ébresztő tehát! Az élet rohamában inkább élvezzük és éljük át az valódi pillanatokat! Kapcsoljunk OFFline módba!

 

 

Fogalomtár

 

Insta, Face, hestage, snapchat…

íme, néhány - sokaknak kínainak tűnő - fogalom, melynek meghatározásával segíteni szeretnénk a nem iGenerációban születőknek. Ez csupán egy kurta lista, ám sokaknak nyújthat támpontot ahhoz, hogy megértsék a fiatal nemzedékek által beszélt internetes nyelvezetet.

 

Hashtag
A hashtageket gyakran használják a közösségi hálókon, hogy azonosítsák, kategorizálják az érdeklődési köröket, ezáltal megkönnyítsék a kulcsszavak szerinti kutatást.

 

Spotify
Egy online ingyenesen, ám csekély összegért offline is használható zenelejátszó szolgáltatás.

 

Snapchat
A képüzenet és multimédia applikáció, amely azzal vált a felhasználók kedvencévé, hogy csak rövid ideig elérhetők a megosztott tartalmak.

 

Netflix
A Netflix egy amerikai székhelyű cég, ami filmek és sorozatok streamelését kínálja interneten keresztül. 1997-ben még DVD lemezeket lehetett tőlük kölcsönözni, mára az egyik legfelkapottabb videó-lejátszó applikációk egyike. A saját gyártású sikersorozatok mellett már filmeket is lehet streamelni a Netflixen.

 

Podcast
Hang-, videó- és más állományok sorozatszerű online közzétételét jelenti. A felhasználók feliratkozhatnak az adott műsorok csatornáira és figyelemmel követhetik, ahogy a podcasterek aktuális témákat veséznek ki.

 

Video Stream
Avagy egyidejű, vagy azonnali videólejátszás.

 

 

zita

 

Annoni Zita
fotográfus, StudioZ

 

A Social Media már évek óta nélkülözhetetlen része az életemnek. Legelőször azért regisztráltam, mert többen jelezték számomra, hogy kamu Debreczeni Zita profilok vannak a különböző social media felületeken. Mindig is fontosnak tartottam, hogy a követőim valós tartalmakat kapjanak rólam, az életemről, a munkámról, utazásaimról, éppen ezért az összes közösségi platformon megjelentem. Természetesen ezeken a felületeken sem elkerülhetetlenek a negatív megjegyzések, itt is kap hideget-meleget az ember, ám ezekre azonnal tudunk reagálni. Alapvetően azt gondolom, hogy ahhoz, hogy a követők figyelmét folyamatosan fenntartsuk, változatosságra van szükség. Az egysíkú posztok unalmassá válnak, s az embereket is más és más tartalmak érdekelnek. A kommunikáció milyensége azonban döntő. Nem mindegy, hogy miként, milyen módon lépünk virtuális kapcsolatba a követőinkkel. Az éremnek itt is, akárcsak az ismertség vonatkozásában, két oldala van. Éppen emiatt kevesebbet mutatok meg a magánéletemből, mert sokan nem tartják tiszteletben, esetleg félreértik a tartalmakat, próbálom ezért ezt még jobban megőrizni. Ezenfelül a családommal, barátaimmal kapcsolatos dolgokat sem osztom meg sűrűn. A kommentekre szívesen válaszolok, a követőimmel pedig barátságos, közvetlen viszonyt ápolok, hiszen ugyanaz a szolnoki lány maradtam, aki mindig is voltam. Függetlenül attól, hogy a social mediában való jelenlét egybeforr a munkámmal, néha jó egy kicsit elvonulni és kikapcsolni a telefont.
Az online marketinghez ma már az influencerség elválaszthatatlan elemként tartozik, azonban a fiatalok számára néha megtévesztő az a kép, melyet néhány „élő reklámfelület” közvetít. Lényeges volna a munka, mint tevékenység fontosságát és hitelességét is hangsúlyozni, hiszen a kemény munka nélkül nem valósíthatóak meg az álmaink, a célokért nem kevés energiákat mozgosítva, komolyan tenni kell. A közösség ereje pedig képes arra, hogy egy blogger sikeres influencerré váljon, s kinyíljanak saját márkája építésének lehetőségei.

 

 

 

gabor

KRAUSZ GÁBOR
Séfek séfe, mentor, a budapesti BRKLYN gasztrokoncepciójának
megálmodója, a Jeep márka nagykövete

 

A Séfek Séfe által kezdtem el jobban odafigyelni és foglalkozni a social media felületeimmel, s ennek köszönhetően egyre több követőre tettem szert. Viszonylag szerényen posztolgatok, nem vagyok az a “mindent kiteszek magamról” típus és persze ezáltal nem is adok lehetőséget a támadásra. Az ismert emberek napi szinten kapnak hideget, meleget a közösségi felületeiken. Megosztó személyiség lettem talán éppen az őszinteségem miatt, nem játszom meg magam csak azért, hogy másoknak elnyerjem a szimpátiáját! Kövessenek, kedveljenek, azért amilyen igazából vagyok! Nyilván emiatt vannak negatív kommentek, de megtanultam kezelni és elengedni ezeket. Az építő jellegű kritikákat megfogadom, de a butasággal nem tudok, és nem is akarok mit kezdeni.
Igyekszem az ösztöneimre hallgatni, nem mindent pontról-pontra megtervezni, hanem önmagamat adni! Ezt tartom szem előtt: add magad, és minden a helyére kerül! Jó érzés látni, hogy egyre több embert érdekel a karakterem, a személyiségem és a szakmaiságom. A gasztronómia világa is egyre erőteljesebben nyer teret a köztudatba. Igyekszem megragadni a kínálkozó lehetőségeket, hiszen a főzés, az alkotás az életem. Éppen ezért szakmai kérdésekre nagyon szívesen válaszolok a közösségi oldalaimon. Jelenleg forgatjuk a Veled utazom! című vlogot, ami kultúrákat, autentikus ételeket és zenéket mutat majd be, egy fiatalos, pörgős sorozatban! Ezáltal is bemutathatjuk a nézőknek, mennyi fantasztikus helyet és dolgot rejt a világ.
Rengeteg megkeresést kapok, hogy promóciózzam egy adott cég termékeit. Jelenleg a Jeep nagyköveteként (is) tevékenykedem. Fontos, hogy meglegyen az egyensúly a szponzori és a saját, magánjellegű tartalmak között, hiszen a tőlem én-idegen, szakmámtól távol eső termékeket nem reklámozom, csak a számomra önazonosakat. Azt gondolom, hogy rendszerben lehet csak építkezni. Nálam eddig ez működött! A socal media szerepe meghatározó a mai világban, s nyilván minden megjelenésnek megvan a maga üzenete. Ha egy mondatban kellene összefoglalni, hogy mi is lenne a fő mondanivaló a megjelenéseimmel, ez lenne: Küzdj, legyél alázatos, kitartó, fegyelmezett és akkor neked is teljesülhet az álmod! Rengeteget dolgoztam ezért! Jó lenne, ha az embereket is erre tudnám ösztönözni! Eddig úgy tűnik, sikerül….

Fotó: Viszlay Márk

 

 

eszti

 

ISZAK ESZTER
műsorvezető, modell, influencer

 

A social média az életünk, a hétköznapjaink meghatározó részét képezi, bármit is csinálunk, bármerre is járunk. Iwiw felhasználóként kezdtem, 2009-ben pedig regisztráltam a Facebookra. Mivel akkor éppen külföldön jártam, könnyebbé vált a kapcsolattartás a családommal, barátaimmal. Komolyabban azonban akkor jelentem meg a közösségi felületeken, amikor a Viva Tv-nél műsorvezető lettem, s itt elvárás is volt a rajongókkal való kapcsolattartás. Az első időszakban komoly fejtörést okozott, hogy milyen tartalmakat posztoljak, osszak meg, hiszen ekkor még nem volt kamerás telefonom, s egyre szükségszerűbbé vált a váltás. Beszereztem egy okostelefont, s ennek köszönhetően már könnyebben léphettem kapcsolatba a követőimmel, posztolhattam fotókat, dokumentálhattam a velem történő eseményeket. Sokkal gördülékenyebbé vált a social media használata. Az Instagramon körülbelül 5-6 éve vagyok jelen, s ma már ez a legaktívabb felületem. Azon túl, hogy rendszeresen megjelennek bejegyzéseim, tudatosan védem a magánéletemet, mert nyilván minden platform egyfajta támadási felület is egyben. Amikor az ISAAN ruhamárka általam tervezett kollekciója napvilágot látott, sokkal nagyobb tömegekhez tudtam eljutni az ismertségem, a social média által, ám – míg egy civil észrevétlenül hibázhat – ha egy ismert embernél csúszik be egy-egy hiba, akkor őt és a márkát is ez alapján ítélik majd meg.
A PR-marketing szakos diplomámat 4 éve szereztem meg, s már ezalatt a pár év alatt is rengeteget változott a reklámszakma világa. Egyrészt a háttérképzettségem miatt, másrészt mivel magam is influencerként dolgozom, kettős szemmel nézem a változásokat. Alapvetően a cégek ismert emberekkel szeretnék promóciózni a termékeiket, amivel alapjában véve semmi probléma nincsen. A baj ott kezdődik, amikor valaki válogatás és tudatosság nélkül végzi ezt a munkát, mellyel hiteltelenné teszi az általa képviselt márkát és ezáltal a többi influencert is. Én mindig hosszútávra tervezek, ezért számos megkeresést utasítok vissza, nem beszélve arról, hogy olyan megbízásokat alapesetben sem vállalok el, amelyek nem passzolnak a profilomba. Éppen ezért csak olyan brandekkel működöm együtt, akiknek a termékét használom és szeretem is. Megtisztelő és fantasztikus érzés az a fajta bizalom, melyet nagy márkák felém tanúsítanak, hogy méltónak tartanak arra, hogy képviseljem a magas minőségű portfóliójukat.

 

 

bence

 

Istenes Bence
műsorvezető, youtuber, influencer
és nagybetűs APA

 

Az elmúlt tíz év alatt, melyet a médiában eddig eltöltöttem, folyamatosan egy cél vezérelt: boldoggá tenni az embereket. Ha egy fárasztó, stresszes nap után leülnek a televízió elé és az általam vezetett műsortól vagy vlogtól jobb kedvre derülnek, kikapcsolódnak már megérte a törekvésem. Ahogy idősödöm, egyre inkább szeretnék megnyilatkozni, beleszólni olyan témákba, ami az embereket megmozgatja, elmondani egy adott helyzetről a véleményemet. A közösségi média ereje kétségtelen, ezt már a kezdetektől érezhettük. A zene tv-s pályafutásom alatt is - éppen ebből kifolyólag – már aktívan jelen voltam az internetes média platformjain, s ahogy bővült a kör, úgy jelentem meg az összes új csatornán. Rájöttem ugyanis, hogy egy saját felületen keresztül közvetlenül szólhatok az emberekhez függetlenül mindenféle médiumtól. Elsők között indítottam blogot és regisztráltam a Facebook és az Instagram felületére. Ezek a speciális, interface alkalmak kiváló lehetőségek arra, hogy betekintést engedjek az életembe, hiszen olyan szituációkat mutatok meg magamból, a családi életemből, a környezetemből, amit máshol nem láthatnak a követők. Azonban fontos, hogy van egy határ, amin túl nem megyek. Ezt inkább mindig egy érzés generálja, most is egy olyan időszakot élünk a második kisfiúnk érkezésével, amit szeretnénk magunknak megtartani. Nyilván eljön majd az idő, amikor újra jelentkezem bővebb tartalmakkal, ám ennek a korszaknak minden szépségét, az összeszokás feledhetetlen pillanatait a maga mélységében élnénk most meg. Először Natant sem szerettük volna megmutatni a nagy nyilvánosságnak, de akkora örömöt hozott az életünkben, hogy nem tudtuk nem „világgá kürtölni” a boldogságunkat. A saját felületeinken azonban csak azt közöljük, amit mi szeretnénk. Ez hatalmas szabadságot ad, de nyilván emiatt nem is tűnhetünk el hónapokra, nem tehetjük ezt meg a követőinkkel, s nyilván a minket szponzoráló cégekkel sem. Sokan kérdezik a posztjaim alatt, hogy a napszemüveget, a pólót, vagy éppen a nadrágot hol vettem, hol tudják ők is beszerezni. Itt jön be az influencerség. Rengeteg megkeresés érkezik, ebből azonban csak keveset tudok elvállalni pontosan azért, mert szigorú szabályok, szerződések szerint dolgozom. Inkább kevesebb, ám nagyobb brandekkel kooperálok és kifejezetten olyan ajánlatokat fogadok csak el, amilyen márkában én magam is maradéktalanul hiszek. Az együttműködés során pedig mindkét fél korrekten elvégzi a saját feladatait, a kétoldalú elégedettség így maximálisan garantált.

 

Szöveg: Kancsalné Takács Bernadett

aktualis_lapszam