logo2

 

 

 

ETALON/ SEBESSÉG
2017. 6. szám szeptember-október

 

Sokan emlékszünk még a 80’s - 90’s évek szupermoziira, amikor az önjáró autók köszöntötték a tulajukat és hangutasítás alapján vitték el őt a kért célállomásra. Akkor mindannyian azt mondtuk „bárcsak”. Nos, van egy jó hírünk, hiszen az előrejelzések azt mutatják, hogy körülbelül 10 év, és az autók irányítását teljesen átveszi majd a számítástechnika és a sofőr csak, mint passzív szereplő lesz jelen. Elég lesz mindössze vezényszavakat mondanunk és a hangfelismerő program, valamint az előre megadott koordináták alapján autónk elvezet minket az úti célhoz. Természetesen teszi mindezt úgy, hogy közben a legtartalmasabban tölthessük az időt, hiszen a szélvédőn akár a meeting előtti prezentációnkba is belekukkanthatunk, vagy pihenhetünk. Addig autónk a legrövidebb idő alatt a legkevesebb energiafogyasztással juttat minket el A-ból B-be.

 

seb Gigi Hadid BMW

 

Pár évtizeddel ezelőtt igazi autós-szenzációnak számított a tempomat és a tolatóradar. Aztán jött a felismerés, miszerint meg kell állítani az autók által okozott környezeti károkat és beköszöntek előbb a hibrid, majd a teljesen elektromos autók. Az autóipari fejlődése megállíthatatlan, akárcsak a rohamos számítástechnikai innovációké. Ahol pedig a két ipar keresztezi egymást, azt hívjuk az autózás aranykorának.

 

seb bmw

A BMW 7 –es sorozatának egyes funkciói olyanok, akár egy analóg komornyik.

 

Diadalmenet a csúcsmechanika útján

A forradalmi technológiáknak köszönhetően annyira jelentőségteljes fordulóponthoz ért az autóipar, mint ahogy a XX. század elején történt lovas szekérről motor hajtotta kocsira történő átállás volt. Az autógyártás jövendőmondói az acélnál is erősebb, de egy biciklinél is könnyebb karosszériát, motor nélküli alvázat, kormánykerék nélküli utasteret ígérnek és azt, hogy a jövőben teljesen új értelmet nyer az a szó, hogy „autó”. 2030-ra datálják a technológia és az autóipar közös forradalmának csúcsát, amikorra már chipek lesznek mindenhol és a maihoz képest háromezerszeres számítási kapacitással fognak rendelkezni. A LED borításnak köszönhetően az is előfordulhat, hogy minden nap más színben pompázhat autónk. Az üveget polikarbonáttal helyettesítenék, ami egy törhetetlen, karcolhatatlan műanyag, mely sokkal könnyebb és biztonságosabb jelenlegi társánál. Ráadásul ez az új anyag új formatervezési lehetőségeket hordoz magában. Például, ha országúton közlekednénk az autót pár gombnyomással leültethetnénk, így stabilabb és áramvonalasabb lenne, majd, ha lakóterületre, városba érnénk, akkor pedig magasabbá és keskenyebbé varázsolnánk a közlekedés megkönnyítése érdekében.

 

A nanoforradalom beköszöntével pedig az abroncsgyártók is jóval biztonságosabb és jobb minőségű gumiabroncsokkal járulnak hozzá az az autóipar sikeréhez. Ennek a tendenciának már a kutatók is megágyaztak, kifejlesztették ugyanis a szénmolekulából felépülő nanocsövet, ami lenyűgöző tapadási viszonyokat feltételez. Egy átlagos gumiabroncs súlyának felét ma a kátrány teszi ki, így a gumi nem nyúlik annyira. Ha viszont szén-nanocsöveket adunk hozzá, a gumi tízszer akkorára tud nyúlni, így lényegesen jobb tapadást biztosít a keréknek. Ennek előszobája a Michelin korszkalkotó találmánya az ún. Tweel, ami nem más, mint gumiabroncs és felni egyszerre. A Tweel futófelülete egy átlagos radiál gumihoz hasonló gumicsík, alatta egy megerősített gyűrűvel, ami a középső fém felnihez kapcsolódik, flexibilis poliuletán küllőkkel. A kerék így erős és rugalmas. A levegő nélküli abroncs ára egyelőre igen borsos, ám mindenképpen iránymutató az innovációt tekintve.

 

 

A ma digitális intelligenciája
Egy autó információfeldolgozási képessége már napjainkban is elképesztő, ám a jövő még ennél is nagyobb fejlődést ígér. Egyes prémiummárkák típusai már most is rendelkeznek olyan szenzorokkal, melyek képesek felismerni egy elénk guruló labdát, járdáról lelépő gyalogost, vagy más járművek túlzott közelségét, ugyanolyan, sőt nagyobb biztonsággal, mint mi, emberek. Több modell a parkolást is elintézi a sofőrje helyett, akárcsak a BMW7-es szériája. A Remote Controll Parking parancsot kiadva, a járgány önállóan beparkol és bezáródik, miközben a sofőr akár ki is szállhat az autóból. Az egész folyamatot az intelligens parkoló asszisztens végzi a Surround View szenzoraival karöltve. De számtalan digitális segítő szolgálja a 21. század vezetőjének igényeit, akárcsak a gesztusvezénylő, a hangirányító, a a levegőionizátor, vagy az aktív futómű. Ez utóbbit talán a Merces-Benz fejlesztette a legmagasabb szintre, a világújdonságnak számító ROAD SURFACE SCAN funkciójával, melynek segítségével az úthibák már azelőtt felismerésre kerülnek, mielőtt az autó áthajtana rajtuk. A felfüggesztések keménysége az út állapotának megfelelően kerül beállításra, az útegyenetlenségeket így szinte kivasalja az autó, mindezek eredményeképp nagyon agilis, precíz, és komfortos menettulajdonságokat kapunk.

 

seb BMW Vision

 

seb bmw1

A Next 100-ba a BMW saját önvezető technikáját is beépítette, de a sofőr dönthet úgy is, hogy átveszi az irányítást.


A forradalom elkezdődött
A kutatás-fejlesztésnek köszönhetően számos gyártó ténykedik a csúcstechnológiai fejlesztéseken. A svájci Senso például egy olyan rendszer kidolgozásán fáradozik, amely figyeli a test rezgéseit és felébreszt, ha elbóbiskolnánk. A mechanizmus többszereplős; egy biometrikus óra figyeli a sofőr szívverését, egy kamera rögzíti a sáv elhagyásokat, a sebességet és az autók közelségét, így a fedélzeti computer speciális algoritmusok segítségével megállapítja a sofőr éberségi állapotát és ha szükséges beavatkozik. Ha elálmosodunk stimuláló hangokra figyelhetünk fel, ha pedig idegesebben vezetünk, a nyugtató zenét hallhatunk, hogy az által lehiggadhassunk.

 

seb bmw 2

 

Még nagyobb sebességre kapcsolunk
A jövő autói azon túl, hogy vigyáznak ránk és környezetünkre, valamint minden igényünknek eleget tesznek egy nagy, világméretű hálózat, az ún. autómátrix részei is lesznek, így többé nem hajtunk zsákutcába és nem teszünk meg fölösleges köröket sem. Ami pedig a leghálásabbnak ígérkezik, hogy nem fogunk dugókba sem keveredni, hiszen az autók kommunikálnak majd egymással, így a mátrix képes lesz feloldani a forgalomtorlódást. A sebesség szerelmesei is megnyugodhatnak, hiszen a jövő autója jóval a mai átlagsebesség felett fog suhanni. Hála az aeorodinamikának, autóink végsebessége elérheti a 3000km/h-s sebességet is.

 

seb mercede

A Mercedes Benz futurisztikus elképzelése.

 

Az önvezető autó már nem vízió
A BMW Csoport, az Intel és a Mobileye óriásai karöltve tavaly nyáron közös munkába kezdtek, melynek célja, az önvezető rendszerek fejlesztése. A bajor gyártó 2021 –től ugyanis teljesen automatizált autóinak sorozatgyártását tervezi, ám ehhez elképesztő mértékű és komplexitású technikai rendszerek kidolgozására van szükség. Hamarosan azonban minden autógyártónak szembe kell néznie a gépi átvétel kérdésével. Ahogy ugyanis az önálló vezetési funkciók egyre fejlettebbek lesznek, a vezetők egyre kevésbé fognak a kormánykerék mögé ülni. Persze mindez egy sor kérdést vet fel arról, hogy a teljesen autonóm közlekedés esetében kié lesz a valódi felelősség? Kétségtelen azonban, hogy a holnap luxusa az autók digitális technikájának lenyűgöző fejlődése lesz. Miközben nem feledkezhetünk meg a stílusos formákról sem, amelyekkel szintén a gyártók kényeztetnek bennünket. A jövő autói sofőrök, személyi asszisztensek, és gondoskodóink lesznek.

 

seb tesla

 

seb tesla2

A Tesla teljesen elektromos Model S változata robotsofőrrel veszi át a vezetést. Ilyenkor a vezető elsősorban felügyel, bár még fontos, hogy éber legyen, hiszen az autó sok esetben visszaadja az irányítást.

 

Szöveg: Farkas Márió